49% українців готові повністю відмовитися від оплати готівкою в майбутньому, кожен третій згоден зробити це впродовж найближчих двох років.

При цьому внаслідок карантинних обмежень, викликаних пандемією COVID-19, 48% наших співгромадян за останній рік почали оплачувати покупки та послуги безготівково набагато частіше, ніж раніше.

Про це свідчать результати дослідження MasterIndex, яке на замовлення Mastercard у червні 2021 року провела компанія InMind. Дослідження проводилося методом онлайн-опитування, в ньому взяли участь 1507 респондентів у віці від 18 до 60 років. Всі опитані живуть в містах з населенням понад 50 тисяч.

Україна йде в онлайн

Головний висновок дослідження полягає в тому, що за останній рік купівельні звички українців різко змінилися. Вимушена ізоляція під час карантину, кращі можливості контролювати свої фінанси, а також міркування зручності, безпеки та гігієни спонукали громадян України активніше використовувати можливості безготівкової оплати. За останній рік картами Mastercard онлайн почали оплачувати покупки на 66% більше українців, ніж роком раніше.

Так, згідно з результатами досліджень, за минулий рік громадяни України більше уваги почали приділяти наявності можливостей оплачувати покупки та послуги безготівково: вони є одним з основних критеріїв при виборі торгової точки для 52% українців. При цьому 8% наших співвітчизників зазначили, що не відвідують заклади та магазини, де не можна розплатитися карткою.

Пандемія спонукала українців активніше користуватися можливостями безготівкової оплати

Найбільш активно онлайн-оплати українці використовували при покупці спортивних товарів та інвентарю - кількість цих платежів зросла в 7,5 разів. На 70% частіше громадяни України за останній рік стали платити онлайн в ресторанах, у 4,5 рази зросла кількість онлайн-покупок товарів для дому та інтер'єру. Безконтактні платежі в аптеках збільшилися в 3 рази. А за продукти в супермаркетах, одяг, електроніку та освіту тепер українці платять онлайн в два рази частіше, ніж роком раніше.

Збільшення кількості оплат онлайн в Україні

По використанню NFC Україна обігнала Італію і Німеччину

За даними НБУ станом на перший квартал 2021 року в Україні налічувалося понад 40 млн активних банківських карт. При цьому понад половину оплат в фізичному ритейлі картами Mastercard становили платежі онлайн або за допомогою пристроїв NFC.

Статистика по ринку України

За даними дослідження Mastercard, українці все частіше при розрахунках обирають не банківську карту, а смартфон з NFC. І освоюють цю технологію наші співвітчизники куди більш активно, ніж жителі інших європейських країн. Наприклад, якщо в Італії частка NFC серед всіх оплат картами Mastercard у фізичному ритейлі становить всього 3%, в Швеції – 7%, а в Німеччині – 19%, то в Україні частка NFC досягла 37%.

Оплати цифровими гаманцями

При цьому кожен п'ятий з опитаних перейшов на оплату цифровим гаманцем саме під час пандемії. Ще 57% опитаних мають намір переходити на цю технологію оплати в майбутньому.

Використання NFC

"Кожна друга оплата за картками Mastercard в Україні – це цифрова оплата з NFC або онлайн. При цьому NFC оплати становлять 37% від усього обсягу безготівкових транзакцій по картках Mastercard в фізичному ритейлі. Це один з найвищих показників в Європі: ми випереджаємо такі країни , як Польща, Німеччина, Голландія і багато інших. Україна зробила "цифровий стрибок" завдяки багатьом факторам, зокрема, високому проникненню смартфонів і гаджетів, адаптивності українців до інновацій, а також наявності цілого спектру цифрових рішень, включаючи Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Mi Pay, чим може похвалитися не кожна європейська країна", – каже Юрій Батхін, віце-президент з розвитку бізнесу Mastercard в Україні та Молдові.

Пандемія значно вплинула на зростання популярності цифрової комерції в світі і в Україні зокрема. Так, 60% опитаних користувачів стверджують, що стали робити покупки онлайн набагато частіше з початком пандемії, а майже половина (45%) – роблять замовлення онлайн регулярно кілька разів на місяць.

онлайн комерція

Половина українців готові повністю відмовитися від готівки

Стрімке зростання популярності безготівкових платежів за все за рік сформувало в половини українців готовність повністю відмовитися від готівки. Зробити це в найближчі кілька років готові 49% опитаних.

Половина українців готові відмовитися від готівки

При цьому якщо на основних європейських ринках зростання безконтактних транзакцій складає близько 10% за рік, то в Україні за попередні 12 місяців воно сягнуло 17%.

"Україна дуже прогресивна з погляду розвитку cashless технологій. Безготівкові оплати вже стали стійкою звичкою українців, і половина користувачів готова повністю відмовитися від готівкових оплат. Для того щоб використовувати такий потенціал в напрямку подальшого розвитку цифрової економіки, вкрай важливо розвивати в Україні платіжну інфраструктуру, яка за кількістю POS-терміналів все ще в рази поступається європейським показникам. Важливо об'єднати зусилля гравців ринку, щоб забезпечити можливість безготівкових оплат всюди, де це необхідно ", – констатує генеральний директор Mastercard в Україні та Молдові Інга Андрєєва.

У рамках дослідження його організатори також поцікавилися у громадян України, в яких сферах їм найбільше не вистачає можливості заплатити банківською картою. Так, 61% опитаних хотіли б отримати більш широкі можливості для безконтактної оплати на ринках. Терміналів в кіосках і невеликих магазинах не вистачає 47% українців. Практично однаково бракує нашим співвітчизникам можливостей безготівково оплачувати поїздки в громадському транспорті та послуги в перукарнях і салонах краси: 38% і 37% відповідно. Ширші можливості для оплати картою в таксі хотіли би отримати 31% опитаних, 21% переконані, що варто було б розвивати безнал при купівлі квитків. Платити картою за послуги кур'єра і залишати чайові хотіли б по 20% українців. А 11% учасників опитування висловилися за розширення можливостей безготівкової оплати на сферу освіти.

Сфери для розвитку платіжної інфраструктури

Інноваційні платіжні технології: чого хочуть українці

Стрімке поширення нових платіжних технологій в Україні зумовило і формування нових запитів від українців. Згідно з результатами досліджень, наші співвітчизники виявляють значний інтерес до цифрових сервісів і "розумних" пристроїв з інтегрованими в них оплатами. 39% українців хотіли б у майбутньому робити оплати за допомогою сканування QR-коду смартфоном. У 17% опитаних є запит на використання голосового помічника при здійсненні оплати. 16% не вистачає можливостей для розрахунків криптовалютою. А 13% українців чекають появи можливостей оплати за допомогою "розумної" побутової техніки – коли, умовно кажучи, холодильник сам контролюватиме наявність основних продуктів і зможе замовляти і оплачувати їх, коли вони закінчаться.

Майже половина українців може відмовитися від готівки – дослідження Mastercard

У компанії Mastercard запевняють: працюють над тим, аби задовольнити існуючі запити українців. І констатують, що роботи над приведенням України в еру cashless ще багато.

"Є куди і з чим працювати. Ще до початку пандемії ми встигли презентувати результати дослідження по "сірій" економіці, яке була проведене компанією Ernst&Young. Воно показало: майже чверть ВВП країни знаходиться в "сірій" зоні. Це 846 млрд грн. Якщо дивитися в цю "сіру" зону – це однозначно потенціал... Близько 30% дорослого населення, як не дивно, не мають досі рахунків у банку. На сьогоднішній день ми бачимо також, що тільки 38% малого і середнього бізнесу готові приймати і приймають безготівкові оплати – будь-якими методами, будь-якими технологіями. Це дуже мало. Якщо порівнювати з європейськими ринками, то в цілому по Європейському регіоні цей показник – 62%. Однозначно, це те, з чим нам потрібно працювати", - підкреслила Андрєєва.

При цьому в компанії величезну увагу приділяють тому, щоб ще більше посилити безпеку сучасних платіжних технологій і донести до українців, що платити безконтактно – це зручно, вигідно і головне – безпечно.