Минулого тижня НАК "Нафтогаз України" презентувала нову стратегію на найближчі 5 років, до 2025 року.

У компанії анонсують, що завдяки їй протягом найближчих 10 років буде створено 290 тисяч нових робочих місць, державний і місцеві бюджети отримають додатково 361 млрд грн, Пенсійний фонд – 36 млрд грн, а ВВП виросте на 438 млрд грн. Що ж планує зробити компанія, щоб досягти цих результатів?

НАК "Нафтогаз України" оголосила про масштабну трансформацію компанії. До 2025 року вона прагне відійти від класичної моделі видобувної компанії й стати національним оператором "енергетичних сервісів". Під цим у Нафтогазі розуміють не лише продаж газу чи нафти: держкомпанія планує розширити свої пріоритети на електрику, теплопостачання, енергоефективність, відновлювані джерела енергії, виробництво водню тощо.

Навіщо змінюватися?

Необхідність трансформації у Нафтогазі пояснюють насамперед розвитком самої компанії та галузі загалом.

"Оновлення стратегії є бажанням нашої команди розуміти, куди й як ми рухаємося, і які ресурси для цього потрібні. Програми розвитку в нафтогазовому бізнесі на 10 років є нормою", – наголосив під час презентації стратегії голова правління НАК "Нафтогаз України" Андрій Коболєв.

Проте ковідна реальність і пов’язані з нею тенденції на світових ринках не могла не вплинути на принципи нової стратегії: торік найбільші світові нафтогазові компанії зазнали рекордних втрат за всю свою історію. Через запровадження карантинів споживання вуглеводнів упало більш ніж на третину.

"2020 року ціни на нафту та газ подекуди демонстрували навіть від’ємні значення. Індустрія пережила важкий рік", – нагадав під час презентації нової стратегії фінансовий директор Групи Нафтогаз Петер ван Дріл.

 

Пандемія прискорила тенденцію переходу на відновлювану енергетику. У зв'язку з цим світові лідери галузі розробляють нові стратегії бізнесу.

Наприклад, британський нафтовий гігант BP ще торік у вересні представив нову, революційну стратегію. У ній зазначено, що компанія до 2030 року скоротить видобуток вуглеводнів на 40%, а викиди знизить на 35-40%. Також вона припинить інвестувати в нові нафтогазові проєкти і згорне геологорозвідку. Замість цього BP направить гроші в зелену енергетику, щоб встигнути зайняти лідируючі позиції в водневій енергетиці тощо.

Найбільша нафтогазова компанія Європи – Royal Dutch Shell – заявила про плани до 2050 року скоротити чисті викиди вуглекислого газу вдвічі в порівнянні з рівнем 2016 року. Як йдеться в звітності компанії, Shell диверсифікує виробничий портфель в бік газу, розвиває проєкти в електроенергетиці, інвестує в розвиток нових джерел енергії, бере участь в розробці експериментальних технологій.

Майже всі найбільші видобувні країни включили розвиток відновлюваних джерел енергії в свої довгострокові стратегії.

"Україна в цій тенденції – не виняток. Попри низку відмінностей і деяке відставання від європейського ринку нафтогазова галузь має дбати про адаптацію до нових реалій економіки. Попереду – історичні зміни в зв’язку з кліматичними викликами й прагненнями досягти нульових викидів вуглецю в атмосферу. ЄС ставить собі за мету досягти цього до 2050 року в так званій "Зеленій угоді", – нагадує Голова Федерації роботодавців нафтогазової галузі Віталій Щербенко. – Тож уже скоро й українські нафтогазові компанії почнуть перетворюватися з просто видобувних у повноцінних операторів енергетичних сервісів. А серед їхніх продуктів буде не лише газ чи нафта, а й електрика та навіть водень".

Як саме зміниться Нафтогаз?

Стратегія передбачає розбудову Групи Нафтогаз на базі трьох бізнес-платформ:

  • "Газовий бізнес" – її визначають як основний напрям;
  • "Постачання кінцевим споживачам";
  • "Низьковуглецеві бізнеси".

Саме вони стали "трьома китами" нової стратегії, пояснюють у компанії.

 

"Газ залишається одним із основних джерел генерації енергії на планеті. Тому газовий бізнес у корпоративному портфелі Нафтогазу був і залишається найважливішим. Ми хочемо збільшити видобуток, але в економічно-доцільний спосіб", – розповів про основні пріоритети голова правління НАК "Нафтогаз України".

Головний виконавчий директор "Нафтогазу" Отто Ватерландер відзначає, що за умови залучення інвестицій, Україна здатна показати суттєве зростання видобутку газу. Більше того, ми є єдиною країною Європи, яка матиме такий потенціал у найближчі кілька років.

 

"Нафтогазовий сектор України пропонує нам надзвичайні можливості. Якщо ми подивимося на інші країни Європи, видобуток газу там знижується. Так, те саме ми бачимо в Україні протягом останніх років. Але лише Україна має потенціал навпаки нарощувати цей видобуток, адже вона має ресурсну і резервну базу. Залучивши інвестиції, ми зможемо зростати", – пояснює Отто Ватерландер.

Водночас задля підвищення операційної ефективності Нафтогаз розвиватиметься як трейдер.

"Ми хочемо збільшити компетенції в трейдингу й повернути собі статус найбільшого трейдера газу на оптовому ринку, який по своїй суті буде виконувати роль банку або страховки всього ринку, згладжуючи цінові піки", – розповів Андрій Коболєв.

Також НАК вирішив всерйоз сфокусуватися ще й на потребах клієнтів і нових бізнесах: продажу електрики, розвитку альтернативної енергетики, енергоефективних рішень тощо.

"Група має всі можливості стати повноцінною вертикально інтегрованою компанією, що працює напряму з кінцевими споживачами. Такий формат дозволяє нам запропонувати якісні послуги за кращими цінами, сприяти розвитку конкуренції та забезпечити українцям рівний доступ до якісних та доступних енергетичних продуктів та послуг", – додав Андрій Коболєв.

Платформа "Газовий бізнес"

Згідно з новою стратегією, за 5 років Нафтогаз прагне досягти стовідсоткового заміщення запасів газу. Це – понад 250 млрд кубометрів. Саме стільки компанія планує розвідати нових покладів палива. А протягом наступних 10-ти років запасів вуглеводнів Нафтогазу має побільшати вдвічі – близько 500 млрд кубометрів!

 

Це означає пошук розвідку нових, перспективних ділянок, які прийдуть на заміну вже виснаженим родовищам-гігантам на кшталт Шебелинського. Відтак, природне падіння видобутку в країні зупиниться, а з часом галузь видобуватиме більше, аніж зараз.

Підстави для цього є. Фіналізовано і підписано з державою угоди про розподіл продукції на великих перспективних нафтогазових ділянках загальною площею понад 7 тис. кв. км.  Чотири з цих ділянок розроблятиме Група Нафтогаз, ще три – приватні інвестори DTEK Нафтогаз, Гео Альянс та Західенергосервіс. Разом вони зобов'язалися проінвестувати 335 млн доларів протягом найближчих 5 років.

Крім того, Нафтогаз отримав доступ до інших перспективних ділянок, які були заморожені протягом багатьох років. Завдяки проактивній позиції уряду вже цього року почнеться розвідка Чорноморського шельфу та розробка Юзівської ділянки. Це найбільша газоносна ділянка на суходолі. І там уже пробурили розвідувальні свердловини.

"Ми вже розпочали роботу над масштабними проєктами в межах нової стратегії, використовуючи ресурсні можливості, які відкрив для нас уряд. Йдеться про Чорноморський шельф, Юзівську площу, чотири великі нафтогазові ділянки за підписаними угодами про розподіл продукції (УРП) – визнаним у світі галузевим механізмом співпраці, що збільшує ймовірність повернення міжнародних інвесторів до нафтогазового сектору України. Відповідно до угод, ми плануємо розпочати сейсморозвідку в 2021 році, пошуково-розвідувальне буріння – в 2022-му році", – зазначив директор дивізіону "Нафтогаз Розвідка та Видобування" Олександр Романюк.

Інвестицій для пошуку нових, великих покладів газу знадобиться чимало. Нафтогаз протягом найближчих 10 років планує вкласти 20-25 мільярдів доларів.

"Протягом наступних 5 років наш бізнес-план передбачає, що у видобуток ми інвестуємо понад 7 мільярдів доларів, і також ми очікуємо, що після цього, в наступні 5 років, ми подвоїмо цю суму", – сказав головний виконавчий директор Групи Нафтогаз Отто Ватерландер в ході презентації бізнес-стратегії компанії.

 

Але дана стратегія передбачає залучення в Україну й міжнародних партнерів-співінвесторів. У такий спосіб компанія прагне нарощувати інвестиційний капітал, а також доступ до технологій та досвіду. Тут вкрай важливо, щоб поруч із наданими українському газовидобутку можливостями, уряд продовжував ефективну реформу газового сектору.

Платформа "Постачання кінцевим споживачам"

Але не видобутком єдиним… Як і світові енергетичні лідери, Нафтогаз прагне стати постачальником енергетичних послуг для кінцевого споживача – централізованою енергетичною платформою всієї країни.

Цього року компанія продовжить розвиток платформи постачання природного газу, наступного – планує розширити сферу присутності, а вже з 2023 року Нафтогаз прагне продавати інтегровані енергетичні рішення. Це означає, що в державної компанії споживачі зможуть купувати не лише газ, а й електрику, енергоефективні рішення тощо.

"Ми хочемо представляти не лише газовий бізнес як ресурс, а всі ресурси, які потрібні нашим клієнтам. У 2020 році ми стали газовим постачальником, на другому етапі – стати постачальником енергетичних послуг", – пояснює директор дивізіону "Роздрібна торгівля" Групи Нафтогаз Максим Рабінович.

 

За його словами, Нафтогаз уже реалізує пілотні проекти з енергоефективності. Крім цього, Максим Рабінович відзначив інтерес Групи до участі в ринку тепла після його відкриття. Стратегія Нафтогазу показує, що компанія зацікавлена також і в постачанні "зеленої" енергії (відновлювані джерела енергії, біоенергетика, чистий водень).

 

Це відповідає загальносвітовим тенденціям: найбільш просунуті споживачі уже сьогодні починають замислюватися над джерелами походження енергії, яку вони отримують. У деяких європейських контрактах є можливість обрати частку "зеленої" енергії, яка має гарантовано надходити від постачальника.

Що ж стосується газу для побутових споживачів, то до 2025 року Нафтогаз хоче розширити частку на ньому до 35%, продаючи "блакитне паливо" 4 мільйонам споживачів. Нині в газопостачальної компанії Нафтогазу – 800 тисяч клієнтів.

При цьому замість створення власної фізичної мережі обслуговування клієнтів Нафтогаз розширюватиме онлайн співпрацю з клієнтами та роботу через мережі партнерів. "Зокрема, ми вже розпочали співпрацю з мережами відділень ПУМБ, Ощадбанку та Приватбанку", – додав Андрій Коболєв.

Платформа "Низьковуглецеві бізнеси"

"Зелена угода" ЄС диктує Україні амбітні, але цілком логічні цілі – досягти екологічно-нейтральної економіки. Для бізнесу це означає необхідність трансформації, інвестування в енергоефективність, нові технології, а також розвиток альтернативної енергетики.

Нафтогаз зі свого боку оголосив, що готовий досягти вуглецевої нейтральності до 2040-го року – в ногу з "Зеленою угодою" ЄС.

Компанія ставить за мету:

- підвищити енергоефективність, зменшити викиди метану, вуглецю та інших парникових газів;

- виробляти чисту та доступну енергію (сонячну, вітрову, біопаливо 2-го покоління, а також водень);

- уловлення, використання та зберігання вуглецю.

Станом на 2030 рік Нафтогаз планує отримувати приблизно чверть своєї генерації енергії з зелених джерел.

 

Перші сонячні станції та заправки для електрокарів компанія вже відкрила.

А от воднева енергетика стане для держкомпанії, як і для України в цілому, повністю новим напрямком.

Незважаючи на складнощі з виробництва, зберігання та транспортування водню, саме його в світі визнали за енергоресурс майбутнього. ЄС потребуватиме водню в великій кількості, тож уже зараз планує, звідки його імпортуватиме. І Україна – серед пріоритетних варіантів.

"Це дійсно бізнес майбутнього, і оцінки його розвитку зараз коливаються від 2%, які є на зараз у споживанні водню, до 23% у 2050 році. Цикл є доволі довгим, і ми перебуваємо зараз тільки на початку розвитку", – пояснила радниця голови правління компанії, керівниця напрямку "Низьковуглецеві бізнеси" Лана Зеркаль.

 

Для початку слід освоїти та налагодити відповідні технології. Роботу над цим Нафтогаз уже розпочав – спільно з НАЕК "Енергоатом". Торік у вересні компанії підписали Меморандум про взаєморозуміння та співпрацю. Зокрема, сторони домовилися спільно працювати над розкриттям потенціалу водневої енергетики, а також декарбонізацією вітчизняної економіки.

"Ми як компанія збираємося йти в ногу з прогресом у реалізації цілей Паризької угоди. Це означає зменшення емісії вуглецю, пов’язаної з нашою власною діяльністю. Є дуже багато способів, як цього досягнути. Перш за все, це зменшення емісії і викидів, а, по-друге, це зміна підходів у наданні послуг нашим споживачам", – розповіла Лана Зеркаль.

За її словами, Нафтогаз також вважає перспективним розвиток вітрогенерації, зокрема на шельфі Чорного моря.

"Світовий банк оцінює Причорноморську зону як можливість у нарощуванні 460 гігават електроенергії, пов’язаної з розвитком вітрової енергетики, і Україна з цього портфелю має 250 гігават можливостей", – наголосила Лана Зеркаль.

Ефект трансформації

Завдяки актуалізації свого курсу розвитку відповідно до світових тенденцій Нафтогаз планує не лише увійти до світового клубу сучасних енергетичних компаній, а й створити нові робочі місця й непогано заробити.

За попередніми оцінками, нова стратегія матиме довгостроковий ефект: протягом найближчих 10 років вона дозволить створити 290 тисяч нових робочих місць, державний і місцеві бюджети отримають додатково 361 млрд грн, Пенсійний фонд – 36 млрд грн, а ВВП зросте на 438 млрд грн.

 

Таким чином, реалізувавши стратегію до 2025 року, Група Нафтогаз очікує подвоїти власну цінність і вийти на первинне публічне розміщення акцій (IPO) на великій міжнародній біржі.

"У 2025 році ми плануємо вийти на публічне розміщення наших акцій і завершити процес IPO", – наголосив Андрій Коболєв.

Щоправда, глава Нафтогазу зауважив: і успішна реалізація нової стратегії, і вихід на IPO можливі лише за умови низки умов. Насамперед – політичного невтручання у роботу компанії, своєчасної видачі ліцензій та землевідводів, затвердження фінансових планів, продовження реформи управління об’єктами державної власності тощо.

Саме відсутність такої підтримки з боку уряду свого часу завадило виконанню програми зі збільшення видобутку газу "20/20", стверджують у Нафтогазі.

"Погляд у минуле дуже важливий. Нам вдалося кардинально змінити парк нашого обладнання, проінвестувати у це суттєві гроші. Але умови, закладені у 20/20 щодо надання нових ліцензій, спрощення податкового кодексу, щодо підписання нових угод про розподіл продукції не були виконані. З 19 умов, закладених у програму, повністю та вчасно була виконана лише одна. Всі інші виконувалися або пізніше, або так і залишаються невиконаними", – відзначив голова правління Нафтогазу.

Щоб гарантовано досягти енергетичної незалежності, цього разу влада має посприяти державній компанії. Переконувати в цьому Кабмін будуть на презентації стратегії уряду.

"На даному етапі стратегія "Від видобувної компанії – до національного оператора енергетичних сервісів" затверджена Наглядовою радою. І найближчим часом буде направлена на розгляд Кабінету Міністрів – нашому акціонеру", – підсумував Андрій Коболєв.

Текст підготовлений Федерацією роботодавців нафтогазової галузі й публікується в рамках проекту ФРНГ.