Зміни пов'язані з надмірним ажіотажем охочих вступити в аспірантуру серед чоловіків призовного віку.
Міністерство освіти та науки змінює правила вступу. З початком війни виник ажіотаж на аспірантуру, тому, що навчання на цій формі дає відстрочку від мобілізації. Про це повідомив міністр освіти Оксен Лісовий в Facebook в понеділок, 24 червня.
"Жага до знань - це чудово. Фіктивне навчання - ні. Тож змінюємо правила вступу на аспірантру у 2024. ЄВІ - (Єдиний вступний іспит - ред.), залишається. Прохідний бал в частині ТЗНК (Тест загальної навчальної компетентності - ред.) - 160. І ця частина є обовʼязковою для вступу в аспірантуру. Іноземна мова стає обовʼязковою для вступу до магістратури, але необовʼязковою для вступу до аспірантури", - написав міністр.
За його словами, вступити на контракт до аспірантури можна буде лише на заочну або вечірню форми, які не дають права на відстрочку.
"Акцент - на якість освіти, тому пріоритезуємо денну форму. І для того, щоб не відрізати можливість вступу для справжніх, вмотивованих та здібних, збільшуємо кількість місць на бюджеті - з 3 200 до 7 000", - зазначив Лісовий.
До початку повномасштабної війни щороку в аспірантуру (і бюджет, і контракт) вступали 7000-8000 людей, на підставі іспитів безпосередньо в ЗВО та наукових установах. Цього року МОН запровадив обов’язковий тест для вступу до аспірантури - ЄВІ. Його також складають і майбутні магістри.
У 2024 році для складання ЄВІ зареєструвалися 246 189 людей, 79% з них - це чоловіки, серед яких майже половина (91 561) претендує на вступ до аспірантури.
"Рекорд всіх рекордів. Звісно, мені б хотілося, щоб одного дня наука в Україні стала такою популярною. По-справжньому. І ми робимо кроки в цьому напрямку. Але зараз такі цифри виглядають скоріше як аномалія. Аномалія, яка шкодить якості освіти, економіці (фіктивне навчання створює нові схеми та мільйони доларів у тіні), а найголовніше - національній безпеці", - заявив Лісовий.
Міністр додав, що "не можна жити у світі подвійних стандартів, де одні захищають свободу, правду, гідність і справедливість, а інші чинять навпаки і ще й навчають дітей перших".