В Україні в черговий раз зібралися вирішити питання з оборотом зброї - недавно в парламенті зареєстрували пакет законопроектів про право на громадянське вогнепальна зброя.

Однак імовірність їх прийняття невелика, так як документ містить корупційні ризики і в разі прийняття може обернутися збільшенням рівня злочинності.

Дозвіл на зброю - після курсів, але не всім

За останні півроку зареєстрований проект закону - це вже друга спроба нардепів Слуги народу відрегулювати сферу поводження зі зброєю. Тоді законопроекту № 4335 "Про обіг цивільного вогнепальної зброї та боєприпасів до неї" авторства "слуг народу" Дануца, Бакумова, Фріс і інших дали "зелене світло" в профільному комітеті, однак уже в сесійній залі голосів депутатів на його підтримку не вистачило.

Нинішній проект, зареєстрований в парламенті за участю частини авторів попереднього документа, багато в чому копіює положення, зазначені в проекті-попереднику. Як і в минулій редакції, депутати пропонують розділити весь цивільний "вогнестріл" на п'ять категорій:

А - автоматичну вогнепальну зброю;
В - гладкоствольну короткоствольну вогнепальну зброю (травматичне);
З - короткоствольна вогнепальна зброя;
D - довгоствольна вогнепальна гладкоствольна зброя;
Е - довгоствольна вогнепальна нарізна і комбіноване вогнепальну зброю

Офіційно отримувати на руки громадянам не можна буде тільки зброю з категорії А. Для отримання інших видів зброї в деяких випадках пропонується встановити віковий ценз. Наприклад, зброя категорії D можна буде отримати з 18 років, попередньо закінчивши спеціальні курси, а отримати зброю категорії Е зможуть особи, які досягли 25-річного віку, яких два або більше разів притягували до адміністративноївідповідальності за статтею про порушення правил зберігання зброї (ст. 191 КУпАП).

Зброя категорії В видадуть виключно тим, чия професійна діяльність пов'язана з ризиком (судді, прокурори, поліцейські, приватні виконавці та детективи, нотаріуси, адвокати, працівники органів держекоконтролю, а також особи, які займали посади у військових формуваннях і правоохоронних органах з закріпленням за ними табельної вогнепальної зброї).

Незалежно від категорії, потенційному власнику спочатку потрібно буде отримати дозвіл - посвідчення власника зброї. Для цього, відповідно до закону, потрібно:

Мати українське громадянство;
Не мати медичних протипоказань;
Не мати судимості, причому, як погашеної, так і знятої;
Чи не притягуватимуться до адміністративної відповідальності протягом останнього року (в тому числі, за п'яне водіння і за несплату аліментів).

Крім того, також, як і в минулому законопроекті, мається на увазі створення двох баз даних - Єдиного державного реєстру громадянського вогнепальної зброї та реєстру довідок (висновків) про відсутність медичних протипоказань для придбання зброї. Обидва цих реєстру будуть під виключним контролем МВС.

Пістолети - під забороною, а "травмата" стануть видавати частіше

Ключова відмінність нинішнього законопроекту від попереднього в тому, що зараз депутати принципово виключили із законопроекту можливість отримання громадянами короткоствольної зброї (пістолетів). До слова, саме це в минулий раз стало причиною для відмови від підтримки законопроекту депутатами. Згідно з документом, отримати зброю категорії С зможуть тільки спортсмени старше 18 років, які не рідше двох разів на рік беруть участь у всеукраїнських або міжнародних спортивних змаганнях у складі збірних команд України та мають спортивне звання не нижче майстра спорту.

Змінюються законопроектом і вимоги до застосування зброї - зокрема, зберігати його можна буде тільки вдома (виносити його за межі житла буде заборонено), а використовувати тільки для самооборони. Єдиний виняток - полювання в призначених для цього угіддях і заняття стрільбою.

Варто зазначити, що окремим законопроектом та ж група депутатів пропонує посилити покарання за порушення правил поводження зі зброєю - зокрема, крім підвищення штрафів, також пропонується ввести покарання у вигляді позбавлення волі за порушення правил носіння зброї терміном від п'яти до десяти років.

Крім того, також збираються ввести відповідальність за втрату зброї - від 200 до 400 мінімумів доходів громадян за перше порушення і від 1000-1200 мінімумів за повторне порушення протягом року з позбавленням права на володіння зброєю.

Експерти, опитані Главредом, відзначають, що у нового закону чимало недоліків. Так, голова наглядової ради ВГО "Українська асоціація власників зброї" Георгій Учайкін звертає увагу на те, що подачею нового законопроекту про обіг зброї парламентарії свідомо йдуть на порушення регламенту ВРУ, оскільки повторне внесення законопроекту схожого змісту протягом однієї сесії заборонено.

За його словами, автори закону фактично стимулюють корупцію, а саме практику поширення травматичної зброї, яке фігурує в більшості кримінальних проваджень - ДТП, стрільби в ресторанах і т.д. Зокрема, завдяки тому, що МВС продовжить контролювати реєстр власників зброї.

"Ця зброя МВС традиційно раніше видавало за хабарі, вносячи зміни до реєстру власників зброї. Оскільки цим документом у МВС хочуть залишити функцію контролю за реєстрами, це призведе до приховування схем з нагородних зброєю, щоб ми ніколи б не дізналися, за що були нагороджений Яценюк , автоматом - Чорновіл або за які заслуги нагородили пістолетом Пашинського, який після стріляв з нагородної зброї в людини ", - каже Учайкін.

У свою чергу, адміністратор руху власників зброї "Твій голос вплине" Сергій Кримець також згоден з тим, що на рівні закону зберігається корупційна складова у видачі травматичної зброї і є ризик продажу згодом дозволів на зброю за гроші.

"Мова йде про те, що доступ до такої зброї дозволено тільки певним категоріям громадян. Новий проект трохи розширює такі категорії, але як і раніше категорія пересічних громадян в цьому переліку відсутня. Навіть незважаючи на те, що МВС виступає категорично проти короткоствольної зброї (травматичного зокрема) в руках пересічних громадян, сьогодні маємо ситуацію, коли насправді кожен шостий зареєстрований в Україні "ствол" - короткодульний. Це означає, що об'єктивно є великий попит на дієвий інструмент самозахисту, а там, де такий інструмент доступний тільки окремим "категорій", цей попит буде задоволений корупційним способом ", - говорить Кримець.

 

За словами Учайкина, неадекватною в законі є і відповідальність за порушення правил перенесення зброї. "Вони хочуть садити людей за перенесення власного майна на 10 років, хоча у нас навіть за згвалтування або сепаратизм дають менше. Цим вони лише посилюють тиск не тільки громадян, але і на підприємства, які виробляють зброю - знову-таки, заради отримання хабара" , - говорить він.

Адвокат Олександр Кудрявцев, звертає увагу на те, що нинішня редакція закону, незважаючи на обмеження, все ж дозволяє зброї легально потрапити в руки раніше судимої особи, оскільки законопроект вводить обмеження не за всіма статтями Кримінального кодексу України. "Наприклад, судимість за такі злочини як підкуп виборця, контрабанда, легалізація (відмивання) доходів, шахрайство з фінансовими ресурсами, угон автомобіля на видачу дозволу не впливає", - пояснив Кудрявцев.

Крім того, також легально заволодіти зброєю може і психічно хвора людина.

"Законопроект встановлює перешкоди в придбанні зброї тільки за медичними протипоказаннями (захворювань і недоліків). Але при видачі дозволу на зброю необхідно оцінювати не тільки медичні протипоказання (наприклад, поганий зір), але і психічні і психологічні (наприклад, схильність до неконтрольованої агресії), щоб зброя не потрапила в руки зрячого психопата ", - сказав адвокат.

Стане більше випадків насильства

Експерти переконані, що в разі прийняття цього законопроекту може збільшитися кількість насильницьких злочинів з використанням зброї.

"Це пов'язано з незрілістю українського суспільства і загальної озлобленістю людей, викликаної погіршенням життя. Також не виключаю, що збільшиться кількість кримінальних проваджень, пов'язаних з перевищенням меж необхідної оборони, оскільки в Україні право на самозахист не є абсолютним, а пересічний громадянин при застосуванні зброї може і не врахувати цих юридичних тонкощів ", - стверджує Кудрявцев.

Як розповів Главреду заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко, основна причина появи цього законопроекту - в перемиканні уваги. "Це питання, також, як і питання тарифів, завжди хвилює людей. Видно, що цей проект закону писали" на коліні ". Але до того часу, поки в суспільстві не сформується половини тих, хто готовий до прийняття, цей закон не приймуть. Тому що будь-яка влада залежить від рейтингів і без підтримки людей це навряд чи візьмуть, незважаючи на те, що МВС, наприклад, зацікавлені в консервації тієї монопольної ситуації на застосування сили, яка є зараз ", - переконаний експерт.