Конституційний Суд визнав, що володіти українською мовою - обов'язок кожного громадянина України.

Конституційний Суд у четвер, 15 липня, опублікував текст свого рішення, яким визнав конституційним закон Про забезпечення функціонування української мови як державної.

"Володіти українською мовою як мовою свого громадянства - обов'язок кожного громадянина України. При цьому кожен громадянин України вільний у виборі мови або мов для особистого спілкування", - йдеться в документі.

Відзначається, що порядок функціонування української мови як державної і її підтримка державою повинні поєднуватися із шанобливим ставленням до мов національних меншин, які історично проживають у межах України, і забезпеченням захисту мовних прав осіб, що належать до таких меншин.

"Українська мова є невіддільним атрибутом Української державності, що зберігає свою історичну спадкоємність від давньокиївської епохи. Українська мова - неодмінна умова (conditio sine qua non) державності України і її соборності", - йдеться в тексті рішення.

Як уточнюється, норми закону жодним чином не дискримінують російськомовних громадян і не обмежують перелік мов корінних народів і національних меншин, про що заявляли народні депутати, які подали подання із приводу конституційності закону в КС.

"Конституційний Суд встановив, що оспорюваний закон не містить приписів, які можуть обмежувати вільний розвиток, використання та захист мов, які мають юридичний статус мов національних меншин (включаючи російську), а також тих приписів, які перешкоджали б державі сприяти розвитку самобутності, зокрема мовній, корінних народів і національних меншин України", - сказано в повідомленні.

КСУ констатував, що законодавче врегулювання, метою якого є утвердження української мови як державної, захищає також демократичний лад нашої держави, а засоби, які було підібрано законодавцем у рамках диференційованого підходу, який застосовано в законі, є пропорційними легітимній меті, яку було поставлено в оспорюваному законі

"Суд вважає, що оспорюваний закон є юридичним інструментом подолання наслідків тривалого перебування різних частин України в складі інших держав і загальної русифікації України, яка тривала не одне століття під час перебування України в складі спочатку царської Росії, а потім СРСР, і є належною юридичною основою для впровадження інституційних механізмів, що забезпечують функціонування української мови як державної з можливістю застосовувати державою заходи підтримувальної дії (affirmative action) на користь української мови, не перешкоджаючи розвитку, використанню та захисту мов національних меншин України", - сказано в документі.

 

Також Суд не виявив, що були порушення права законодавчої ініціативи народних депутатів, які могли бути під час розгляду оспорюваного закону на пленарних засіданнях Верховної Ради і його прийняття.

Рішення Конституційного Суду оскарженню не підлягає.